STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU
Ekologiczny Fiat

Ekologiczny Fiat - już od 1959 roku!

NAPISANE PRZEZ , 2014-07-14
UDOSTĘPNIJ

W tym roku przypada okrągła, 30. rocznica europejskiej edycji wyścigu Shell Eco-Marathon. W obecnie organizowanych edycjach imprezy startujące maszyny spalają naprawdę mikroskopijne ilości paliwa. Żeby zrozumieć, wystarczy sobie wyobrazić, że na jednej łyżeczce paliwa pojazd z kategorii „prototyp” jest w stanie przejechać… 20 km! Łączne zużycie paliwa przez wszystkie drużyny biorące udział z zmaganiach nie przekracza 23 litrów. Jak na kilkaset zespołów jest to całkiem dobry wynik. Tegoroczny rekord oszczędności to uwaga: 3314,9 km na jednym litrze paliwa. Rekord został ustanowiony przez zespół z Francji.

Przy tej okazji warto przybliżyć początki tych zawodów. Historia imprezy sięga kilkudziesięciu lat wstecz. Jak głosi legenda wszystko zaczęło się w roku 1939 w Stanach Zjednoczonych od zakładu pomiędzy dwoma inżynierami Shella. Zakład miał dowieść, który z kierowców pokona dłuższy dystans na jednym galonie paliwa (3,79 litra). Zwycięzca wyścigu w samochodzie marki Plymouth osiągnął rezultat 20,83 km na jednym litrze paliwa (4,8 l/100 km).  Współzawodnictwo tak się tym panom spodobało, że co roku na pikniku firmowym Shella zaczęto organizować zmagania w oszczędnej jeździe. Dzisiaj powiedzielibyśmy, że wyścig inżynierów Shella był pierwowzorem dla pojęcia eko-drivingu.

Dawno temu impreza organizowana przez Shella miała jednak inny charakter niż dzisiaj. W zmaganiach uczestniczyły prawie seryjne auta. Regulamin głosił, że do napędu aut biorących udział w wyścigu trzeba było stosować seryjne silniki poddane jedynie modyfikacjom. Najczęściej sprowadzało się to do zmiany gaźników i regulacji zapłonu.

Pierwszym Fiatem, który wziął udział w maratonie Shella i odniósł spektakularny sukces był Fiat 600. Sześćsetka była bardzo udaną konstrukcją, którą wyprodukowano w ponad 2 mln 600 tys. egzemplarzy. Samochód miał nadwozie typu fastback i był pierwszym Fiatem z silnikiem umieszczonym z tyłu. Moc jednostki napędowej przekazywana była na tylne koła za pośrednictwem czterostopniowej skrzyni biegów. W 1959 roku ten niewielki samochód z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 633 cm3 i mocy 22 KM stanął na starcie maratonu Shella i od razu ustanowił rekord spalania. Auto należące do JM Jones, RC Trokey i DC Carlson pokonało na jednym litrze paliwa 103,74 km, co daje średnie spalanie na poziomie 0.96 L/100KM.  

ekologiczny fiat

Rekord ustanowiony przez Fiata 600 nie został pobity jeszcze przez wiele lat. Ekologiczny Fiat  udowodnił światu, że włoska motoryzacja jest nie tylko piękna, ale też bardzo zaawansowana technicznie. Na tym przykładzie doskonale widać, że włoski koncern już w czasach kiedy nikt nie zwracał uwagi na spalanie produkował samochody wyjątkowo  ekologiczne.